Thursday, January 21, 2010

sindrom down


Apakah Sindrom Down?

Sindrom Down ialah penyakit keturunan disebabkan oleh kromosom tambahan pada kromosom nombor 21 yang terdapat pada seseorang kanak-kanak. Tiga salinan kromosom 21 (biasanya hanya dua salinan) terdapat dalam setiap satu sel.

Ciri-ciri fizikal termasuklah:

* Tubuh yang pendek
* Kepala bersaiz kecil
* Raut wajah yang rata dengan kedudukan mata sedikit ke atas
* Lidah terjelir
* Satu garis lurus di tapak tangan, tangan yang besar, jari tangan yang pendek dan jurang yang besar di antara ibu jari dengan jari kedua kaki.
* Pertumbuhan yang lambat.
* Kecacatan mental yang ringan atau sederhana

suasana membesarkan kanak-kanak SD:

* Suasana persekitaran penting, membantu pembesaran kanak-kanak SD. Ketenangan dan kemesraan penjaga dapat merangsang penerimaan pembelajaran lebih cepat.
* Alat permainan perlu sesuai teknik pengajaran. Ia perlu ditambah untuk mengelak kebosanan mereka.
* Kanak-kanak SD perlu berasa selamat, disayangi dan diterima keluarga serta masyarakat. Ini membantu membentuk imej diri positif dan mendorong mereka belajar.
* Disiplin perlu diterap pada usia awal. Nyatakan had tingkah laku yang dibenar dan tidak dibenarkan.
*Perlu beri pujian kepada setiap kecermerlangan dicapai.

Membantu kanak-kanak SD bertutur

Kebanyakan kanak-kanak SD lambat bertutur. Mereka wajar dibantu pada usia awal. Antara langkah perlu diambil:

* Adakan kegiatan atau permainan bahasa yang dapat menarik perhatian mereka.
* Cuba dapatkan perhatian sebelum bercakap dengan mereka.
* Jangan terlalu banyak bertanya. Tunggu tindak-balas mereka dan beri mereka peluang menjawab.
* Guna ayat pendek dan bahasa mudah difahami.
* Sambil bertutur, buat aksi atau lakonan.
* Latihan berterusan.
* Pilih masa sesuai, terutama ketika mereka masih segar dan aktif.
* Tumpu kepada satu perkara. Beri masa, peluang dan latihan sebelum beralih kepada latihan baru.
* Guna setiap peluang, berinteraksi dengan mereka.
* Selalu beri tindak-balas kepada setiap percakapan mereka.

Peringatan kepada ibu bapa:

* Cara terbaik kanak-kanak SD mempelajari perkara baru, melalui boneka.
* Pilih alat permainan sesuai tahap perkembangan kanak-kanak.
* Sedia bahan sampingan untuk permainan khayalan.
* Jangan terlalu memaksa mereka melakukan sesuatu.
* Boneka pilihan atau kesayangan, dapat dijadikan pendorong.
* Apabila kanak-kanak SD boleh bermain dengan alat permainan mudah, mereka boleh dibiarkan bermain sendirian.
* Jangan biar kanak-kanak SD bersendirian. Mereka perlu bergaul, memberi dan menerima tindak-balas daripada rakan.

sindrom down


Apakah Sindrom Down?

Sindrom Down ialah penyakit keturunan disebabkan oleh kromosom tambahan pada kromosom nombor 21 yang terdapat pada seseorang kanak-kanak. Tiga salinan kromosom 21 (biasanya hanya dua salinan) terdapat dalam setiap satu sel.

Ciri-ciri fizikal termasuklah:

* Tubuh yang pendek
* Kepala bersaiz kecil
* Raut wajah yang rata dengan kedudukan mata sedikit ke atas
* Lidah terjelir
* Satu garis lurus di tapak tangan, tangan yang besar, jari tangan yang pendek dan jurang yang besar di antara ibu jari dengan jari kedua kaki.
* Pertumbuhan yang lambat.
* Kecacatan mental yang ringan atau sederhana

suasana membesarkan kanak-kanak SD:

* Suasana persekitaran penting, membantu pembesaran kanak-kanak SD. Ketenangan dan kemesraan penjaga dapat merangsang penerimaan pembelajaran lebih cepat.
* Alat permainan perlu sesuai teknik pengajaran. Ia perlu ditambah untuk mengelak kebosanan mereka.
* Kanak-kanak SD perlu berasa selamat, disayangi dan diterima keluarga serta masyarakat. Ini membantu membentuk imej diri positif dan mendorong mereka belajar.
* Disiplin perlu diterap pada usia awal. Nyatakan had tingkah laku yang dibenar dan tidak dibenarkan.
*Perlu beri pujian kepada setiap kecermerlangan dicapai.

Membantu kanak-kanak SD bertutur

Kebanyakan kanak-kanak SD lambat bertutur. Mereka wajar dibantu pada usia awal. Antara langkah perlu diambil:

* Adakan kegiatan atau permainan bahasa yang dapat menarik perhatian mereka.
* Cuba dapatkan perhatian sebelum bercakap dengan mereka.
* Jangan terlalu banyak bertanya. Tunggu tindak-balas mereka dan beri mereka peluang menjawab.
* Guna ayat pendek dan bahasa mudah difahami.
* Sambil bertutur, buat aksi atau lakonan.
* Latihan berterusan.
* Pilih masa sesuai, terutama ketika mereka masih segar dan aktif.
* Tumpu kepada satu perkara. Beri masa, peluang dan latihan sebelum beralih kepada latihan baru.
* Guna setiap peluang, berinteraksi dengan mereka.
* Selalu beri tindak-balas kepada setiap percakapan mereka.

Peringatan kepada ibu bapa:

* Cara terbaik kanak-kanak SD mempelajari perkara baru, melalui boneka.
* Pilih alat permainan sesuai tahap perkembangan kanak-kanak.
* Sedia bahan sampingan untuk permainan khayalan.
* Jangan terlalu memaksa mereka melakukan sesuatu.
* Boneka pilihan atau kesayangan, dapat dijadikan pendorong.
* Apabila kanak-kanak SD boleh bermain dengan alat permainan mudah, mereka boleh dibiarkan bermain sendirian.
* Jangan biar kanak-kanak SD bersendirian. Mereka perlu bergaul, memberi dan menerima tindak-balas daripada rakan.

~...SALAM UKHUWWAH...~

"...welcome to putri ct's blog... selamat datang diucapkan buat semua. semoga segala apa yang tertulis di dalam blog ini tidak menyakitkan hati sesiapa jua, ia hanyalah sekadar luahan hati dari hati nuraniku yang sedang berbicara..."


Make your own Glitter Graphics